1. Identity statement | |
Reference Type | Conference Paper (Conference Proceedings) |
Site | plutao.sid.inpe.br |
Holder Code | isadg {BR SPINPE} ibi 8JMKD3MGPCW/3DT298S |
Identifier | 8JMKD3MGP3W/3FCLE9H |
Repository | sid.inpe.br/plutao/2013/12.12.17.25.36 |
Last Update | 2015:03.10.19.24.42 (UTC) administrator |
Metadata Repository | sid.inpe.br/plutao/2013/12.12.17.25.37 |
Metadata Last Update | 2021:02.11.18.16.27 (UTC) administrator |
Label | lattes: 7752228013890691 1 SilvaFonsZana:2013:ApCoLQ |
Citation Key | SilvaFonsZana:2013:ApCoLQ |
Title | Aplicação do Controlador LQR em Manobras de Rendezvous para Satélite Artificial em Órbita LEO |
Format | DVD |
Year | 2013 |
Access Date | 2024, May 19 |
Secondary Type | PRE CN |
Number of Files | 1 |
Size | 509 KiB |
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2. Context | |
Author | 1 Silva, William Reis 2 Fonseca, Ijar Milagre da 3 Zanardi, Maria Cecília Franca de Paula Santos |
Resume Identifier | 1 2 8JMKD3MGP5W/3C9JHD8 |
Group | 1 CMC-ETES-SPG-INPE-MCTI-GOV-BR 2 DMC-ETE-INPE-MCTI-GOV-BR |
Affiliation | 1 Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE) 2 Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE) 3 unesp |
Author e-Mail Address | 1 reis.william@gmail.com 2 ijar@dem.inpe.br 3 cecilia@feg.unesp.br |
e-Mail Address | reis.william@gmail.com |
Conference Name | Simpósio Brasileiro de Automação Inteligente, 11 (SBAI) e Conferência Brasileira de Dinâmica, Controle e Aplicações, 11 (DINCON). |
Conference Location | Fortaleza |
Date | 2013 |
Book Title | Anais |
Tertiary Type | Artigo |
History (UTC) | 2013-12-12 17:25:37 :: lattes -> administrator :: 2021-02-11 18:16:27 :: administrator -> marcelo.pazos@inpe.br :: 2013 |
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3. Content and structure | |
Is the master or a copy? | is the master |
Content Stage | completed |
Transferable | 1 |
Content Type | External Contribution |
Version Type | publisher |
Keywords | Dinâmica Orbital Rendezvous Controlador LQR Equação de Hill-Clohessy-Wiltshire |
Abstract | This work aims to realize a study of rendezvous maneuvers between satellite atmospheric reentry (SARA), regarded as a chaser vehicle, and a target vehicle in orbit LEO permanent. A theoretical study of the dynamic equations for the relative motion, proposed by Hill-Clohessy-Wiltshire, and a study of control system for such rendezvous maneuver is performed, considering the dynamics of the actuators negligible. The control technique of multivariable Linear Quadratic Regulator (LQR) is used as a method to design the control system making use of the computational tool MATLAB. In simulations of rendezvous maneuvers, it was used as a strategy, approaches between the chaser and target vehicles by V-bar and its was analyzed the temporal evolution of the position, velocity and the force required to the control with the intention to evaluate the response speed of such control system. With the graphical visualization of 3D maneuvers, it is observed that the LQR control technique applied to the problem was adequate and with satisfactory results. Stresses those, to design, understand and manipulate controllers for orbital maneuvers of rendezvous accurate can make the difference between success or failure of a project that certainly involves high budget. RESUMO: Este trabalho tem por objetivo realizar um estudo de manobras de rendezvous entre o Satélite de Reentrada Atmosfé- rica (SARA), considerado como um veículo perseguidor, e um veículo alvo em órbita permanente LEO. Um estudo teórico da modelagem das equações dinâmicas de movimento relativo, propostas por Hill-Clohessy-Wiltshire, e um estudo do sistema de controle para tais manobras de rendezvous é realizado, considerando a dinâmica dos atuadores desprezíveis. A técnica de controle de multivariáveis Regulador Linear Quadrático (LQR) é utilizada como método para projetar o sistema de controle fazendo uso da ferramenta computacional MATLAB. Nas simulações das manobras de rendezvous, utilizou-se como estratégia, aproximações entre os veículos perseguidor e alvo por V-bar e são analisadas a evolução temporal da posição, velocidade e da força necessária para o controle com a intenção de avaliar a velocidade de resposta de tal sistema de controle. Com a visualização gráfica das manobras em 3D, observa-se que a técnica de controle LQR aplicada à planta do problema mostrou-se adequada e com resultados satisfatórios. Salienta-se que projetar, entender e manipular controladores cada vez mais precisos para manobras orbitais de rendezvous pode fazer a diferença entre o sucesso ou fracasso de um projeto que certamente envolve alto orçamento. |
Area | ETES |
Arrangement 1 | urlib.net > BDMCI > Fonds > Produção pgr ATUAIS > CMC > Aplicação do Controlador... |
Arrangement 2 | urlib.net > BDMCI > Fonds > Produção anterior à 2021 > DIDMC > Aplicação do Controlador... |
doc Directory Content | access |
source Directory Content | there are no files |
agreement Directory Content | there are no files |
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4. Conditions of access and use | |
data URL | http://urlib.net/ibi/8JMKD3MGP3W/3FCLE9H |
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Language | pt |
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Reader Group | administrator marcelo.pazos@inpe.br |
Visibility | shown |
Read Permission | allow from all |
Update Permission | not transferred |
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5. Allied materials | |
Mirror Repository | iconet.com.br/banon/2006/11.26.21.31 |
Next Higher Units | 8JMKD3MGPCW/3F2UALS 8JMKD3MGPCW/446AF4B |
Host Collection | dpi.inpe.br/plutao@80/2008/08.19.15.01 |
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6. Notes | |
Empty Fields | archivingpolicy archivist callnumber copyholder copyright creatorhistory descriptionlevel dissemination doi edition editor isbn issn lineage mark nextedition notes numberofvolumes orcid organization pages parameterlist parentrepositories previousedition previouslowerunit progress project publisher publisheraddress rightsholder schedulinginformation secondarydate secondarykey secondarymark serieseditor session shorttitle sponsor subject tertiarymark type url volume |
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7. Description control | |
e-Mail (login) | marcelo.pazos@inpe.br |
update | |
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